Weer een onaangename verrassing bij de Batopin-geldautomaat: Patrick, 62 jaar, heeft niet al zijn geld ontvangen. “Ik vroeg 1.600 euro, maar ik heb slechts 130 euro gekregen.”

Klanten klagen over storingen bij de Batopin-geldautomaten. Patrick, 62 jaar, wacht nog steeds op de rest van zijn geld.

De afgelopen maanden volgen de ongelukjes bij Batopin-geldautomaten elkaar in rap tempo op. Remo had al een onaangename verrassing toen hij 10.000 euro stortte bij de geldautomaat in Sombreffe. Roger had vervolgens ook een probleem dat hem geld had kunnen kosten.

Dit keer werd een probleem gemeld in het noorden van het land. Patrick, een inwoner van Oostende, kreeg een zeer onaangename verrassing toen hij geld opnam. “Ik vroeg 1.600 euro, maar ik kreeg slechts 130 euro”, legt hij uit aan Nieuwsblad. Op het afschrift stond echter wel het gevraagde bedrag vermeld en het geld was van zijn rekening afgeschreven.

Tot drie maanden wachten

Patrick, die van een invaliditeitsuitkering leeft, betaalt nog vaak contant. Hij belde onmiddellijk het nummer dat bij de geldautomaat stond vermeld. “Ze zeiden me dat er een dossier was geopend, maar dat het tot drie maanden kon duren. Ik ben ook naar mijn eigen bank gegaan. Ook daar werd mij uitgelegd dat het lang zou duren. In afwachting moet ik betalingen uitstellen. Gelukkig kan ik op mijn broer rekenen. Maar ik vind het onaanvaardbaar dat fouten als deze mensen in moeilijkheden brengen.”

Volgens Batopin blijven deze gevallen zeer zeldzaam. “Minder dan 0,005 % van de opnames levert problemen op”, zegt woordvoerster Julie Kerremans. “In de meeste gevallen wordt het probleem automatisch gedetecteerd. Er is een onderzoek ingesteld en Patrick zou zijn geld in de komende dagen moeten terugkrijgen.”

Bij problemen moeten klanten zich wenden tot hun eigen bank, die een onderzoek instelt. “Meer dan 60 % van de dossiers wordt binnen vijf werkdagen afgehandeld”, aldus Batopin in het Vlaamse dagblad.