Ontdek waarom de positie van de handen op het stuur is veranderd en wat vandaag de ideale houding is voor veiligheid, comfort en controle over het stuur.
Vroeger was de 10:10-positie de heilige norm. Tegenwoordig adviseren experts om te streven naar 9:15. Waarom deze verandering? Wat moet u vermijden? Kunt u echt een boete krijgen voor een verkeerde houding? In dit artikel gaan we terug in de geschiedenis van de auto om te begrijpen hoe onze manier van rijden is geëvolueerd… en wat dit zegt over onze relatie met de weg en veiligheid.
Van regels uit het verleden tot modern rijden: een niet zo onbelangrijke evolutie
Er was een tijd dat rijinstructeurs het er unaniem over eens waren: de handen moeten op 10.10 uur staan, zoals de wijzers van een klok. Deze houding was logisch in een tijd waarin auto’s nog geen airbags of stuurbekrachtiging hadden. Het was de ideale houding voor een goede controle over het stuur en een goed zicht.
Maar auto’s zijn veranderd. En de manier waarop we ermee rijden ook. Tegenwoordig bevelen instanties zoals de NHTSA (in de Verenigde Staten) en verkeersveiligheidsorganisaties een nieuwe norm aan: de handen op 9.15 uur. Waarom? Omdat airbags, die met een snelheid van meer dan 300 km/u worden geactiveerd, ernstige verwondingen kunnen veroorzaken als uw armen verkeerd zijn geplaatst.
Waarom is 9.15 uur de nieuwe 10.10 uur?
De 9.15-positie biedt:
- Betere controle over het stuur, vooral in noodsituaties
- Een ergonomischere houding, waardoor uw schouders en armen minder snel vermoeid raken
- Minder risico op verwondingen aan het gezicht of de bovenste ledematen bij het afgaan van de airbag
Een andere variant, die meer ontspanning biedt tijdens lange ritten, is het stuur een tandje lager zetten: 8.20 uur. Deze positie vermindert vermoeidheid, maar eerlijk gezegd reageert u minder snel bij plotselinge manoeuvres.
Wat u nooit mag doen met een stuur
Met één hand rijden lijkt misschien stoer, zoals in Fast & Furious of GTA, maar het is een reflex die u moet vermijden. Hetzelfde geldt voor de volgende twijfelachtige houdingen die we maar al te vaak zien:
- Beide handen onderaan het stuur (alsof u zich verveelt in de file)
- De binnenkant van het stuur vastpakken (gevaarlijk EN volkomen nutteloos)
- Een te stevige greep waardoor uw armen verkrampen
Deze slechte gewoontes kunnen uw reactievermogen beïnvloeden, uw rijlijn in bochten verstoren en u gewoonweg onnodig vermoeien.
En hoe zit het met de algemene houding?
Het stuur correct vasthouden is slechts de helft van het verhaal. De andere helft is uw houding op de stoel. Hier zijn enkele nuttige tips:
- Uw rug moet recht zijn en goed tegen de rugleuning aanliggen, met uw billen diep in de stoel
- Uw armen en benen moeten licht gebogen zijn, nooit volledig gestrekt
- Het stuur moet zo zijn afgesteld dat u goed zicht hebt
Een kleine tip als u de neiging hebt om het stuur te klemmen: zet uw linkervoet op de voetsteun en druk het gewicht van uw been erop, uw handen zullen als bij toverslag ontspannen.
Autorijden is een beetje zoals sporten: een goede houding is essentieel.
Het stuur draaien, dat moet u ook leren
Een goede houding achter het stuur is niet voldoende als u bij het draaien uw armen in elkaar vouwt alsof u een slow danst. De beste techniek? Bij scherpe bochten trekt u het stuur naar u toe, u duwt het niet. Voor kleine correcties van de rijrichting en bochten houdt u uw handen op 9 uur en 15 minuten. Deze bewegingen zorgen voor optimale controle terwijl uw handen in de veiligheidszone van de airbag blijven.
Kunt u een boete krijgen voor een verkeerde houding achter het stuur?
Er is in Nederland geen specifieke boete voor. Als uw houding echter duidelijk gevaarlijk is voor het verkeer (bijvoorbeeld één hand aan het stuur en de andere op een broodje), kunt u een boete krijgen voor “gevaarlijk rijgedrag” of “onbeheersing van het voertuig”. Het is dus meer gezond verstand dan een wet die in steen gebeiteld is.
Het stuur is de interface tussen u en de machine. Als u het goed vasthoudt, begrijpt u het beter. 9.15 uur wordt de nieuwe norm voor comfort en veiligheid, maar wat uiteindelijk telt, is dat u alert, kalm en soepel blijft en de controle over uw rijgedrag behoudt.