Eind mei heeft de Nationale Assemblee gestemd voor de afschaffing van de Zones à Faibles Émissions (ZFE, lage-emissiezones). Maar met deze verandering lopen veel automobilisten het risico een regel te vergeten die nog steeds van kracht is.
Op 28 mei jongstleden stemden de afgevaardigden in de Nationale Assemblee voor de afschaffing van de beruchte lage-emissiezones (ZFE), de stedelijke gebieden waar voertuigen die als te vervuilend worden beschouwd, niet mogen rijden. Hoewel de aankondiging teleurstellend was voor milieuactivisten, werd ze toegejuicht door degenen die deze zones zagen als een symbool van sociale uitsluiting, met name voor huishoudens die met oude voertuigen moeten rijden omdat ze geen geld hebben om een nieuwe auto te kopen en daardoor op bepaalde uren de stad moeten omrijden.
Maar let op: ondanks de politieke impact ervan, schuilt er een valkuil in deze verandering waar veel automobilisten in kunnen trappen. En dat kan hen een flinke boete opleveren.
De afschaffing van de ZFE’s staat weliswaar op de agenda, maar is nog niet van kracht. De aangenomen tekst is nog niet van kracht. Er moeten nog meer dan 600 amendementen worden behandeld voordat de wet definitief wordt aangenomen. In afwachting daarvan blijven de ZFE’s juridisch gezien van kracht. De bijbehorende maatregelen kunnen dus worden toegepast, met alle beperkingen van dien voor oude of slecht geklasseerde voertuigen.
In deze situaties gelden de beperkingen op basis van één criterium: de vervuilende uitstoot van voertuigen. Sinds 2017 wordt dit criterium geregeld door de Crit’Air-sticker, die auto’s in verschillende categorieën indeelt. Al lang voor de invoering van de eerste ZFE’s werd deze kleine sticker op de voorruit aangebracht om aan te geven hoe vervuilend een voertuig is, afhankelijk van het type motor (diesel, benzine, hybride of elektrisch), de leeftijd en de uitstoot. En dit criterium geldt nog steeds!
Voor automobilisten is het duidelijk: de Crit’Air-sticker blijft verplicht. Maak vooral niet de fout om de sticker te verwijderen en weg te gooien! Het ontbreken van deze sticker kan worden bestraft met een boete van 68 euro. Vergeleken met de 3,81 euro die u ervoor betaalt, is de rekensom snel gemaakt. Ook al worden er niet systematisch controles uitgevoerd, een stop in een gevoelige zone of een vervuilingsalarm kan al voldoende zijn om een boete te krijgen.
Zolang de afschaffing van de ZFE niet in steen gebeiteld is, blijft de Crit’Air-sticker een onmisbaar paspoort. Het zou een vergissing zijn om te denken dat hij overbodig is geworden. Hij neemt niet veel plaats in, maar kan u nog heel wat gedoe besparen.