U ontvangt een bericht op uw smartphone waarin staat dat er een pakket voor u is dat niet in de brievenbus paste. Maar het is oplichterij.
Een goed opgezette zwendel. De afgelopen weken zijn er veel valse sms’jes naar smartphones gestuurd met de mededeling dat een bezorger een pakketje voor u heeft geprobeerd af te leveren, maar dat de brievenbus niet groot genoeg was om het te bezorgen.
Let op, deze zwendel komt veel voor in Nederland en het sms’je lijkt op het eerste gezicht volkomen onschuldig.
Hier leest u hoe u zich kunt wapenen tegen deze phishingtechniek die tot doel heeft uw persoonlijke gegevens, en met name uw bankgegevens, te stelen…
Diefstal van persoonlijke gegevens
“Goedendag, ik ben de bezorger, ik ben vanochtend langs geweest, maar uw pakket paste niet in de brievenbus. Wilt u het bij een afhaalpunt ophalen of kom ik nog een keer langs? Bedankt.” Dit is het bericht dat u op uw mobiele telefoon kunt ontvangen. Dit is het begin van de zwendel.
Als u op dit bericht reageert, krijgt u een link terug om een afhaalpunt te kiezen waar u het pakket kunt ophalen. Deze link verwijst naar een frauduleuze website die tot doel heeft uw persoonlijke gegevens (gebruikersnamen, wachtwoorden…) en/of bankgegevens te stelen.
De oplichters kunnen ook vragen om verzendkosten te betalen op platforms die identiek zijn aan de websites van echte bedrijven, zoals onze collega’s vanactu Bordeaux uitleggen. Zodra u uw bankgegevens hebt ingevuld, stelen de oplichters deze om uw geld te stelen of deze gegevens door te verkopen op het dark web.
Klik niet op de link
De zwendel kan ook andere doelen hebben, zoals “het verspreiden van virussen, het hacken van accounts, zwendel met valse technische ondersteuning, verkapte abonnementen”, zoals de overheidssite cybermalveillance.gouv.fr opsomt.
Als u niet op de link klikt, maar wel op het bericht reageert, zal de bezorger u vragen om hem terug te bellen op een betaald nummer. Het wordt aanbevolen om het sms-bericht door te sturen naar 33 700 en het nummer dat het bericht heeft verzonden te blokkeren.
Controleer ook de spelling in het bericht, de naam van het bedrijf (indien vermeld) en de link naar de website.
Neem bij de minste twijfel rechtstreeks contact op met het betrokken bezorgbedrijf om het bericht dat u hebt ontvangen te bevestigen. Gebruik voor uw stappen bij voorkeur de officiële websites en nummers van bezorgbedrijven.