De verkoper van een auto werd benaderd door een ogenschijnlijk serieuze internetgebruiker op Le Bon Coin, ging akkoord met onderhandelen en ontving een bankcheque die de transactie moest garanderen. De documenten leken in orde, de communicatie verliep vlot, maar alles verliep niet zoals gepland…
Enkele uren later realiseert de verkoper zich dat de cheque vals is. De rekening bestaat niet, het geld zal nooit worden overgemaakt en de jongeman zit dus in de val, zonder geld en zonder auto. “Het kan iedereen overkomen”
Het voertuig is teruggevonden, maar niet teruggegeven
Het verhaal had hier kunnen eindigen, maar het slachtoffer besluit aangifte te doen. Dankzij zijn inspanningen slaagt hij erin zijn auto te lokaliseren, die nu in handen is van een derde, volgens de onderzoekers een koper te goeder trouw. Deze persoon wordt kort in hechtenis genomen… maar vervolgens weer vrijgelaten. Hij vertrekt dus met de auto, terwijl de oplichter onvindbaar blijft.
Maar het meest verrassende aan dit verhaal blijft de reactie van de banken. Geen van beide betrokken banken wil verantwoordelijkheid nemen. Zijn bank vindt dat zij geen schuld heeft omdat zij de cheque niet heeft uitgegeven. De bank van de oplichter erkent de transactie niet.
Een juridische strijd is gaande
De jongeman is vastbesloten om het hier niet bij te laten en heeft een advocaat in de arm genomen. Hij wil dat de banken hun verantwoordelijkheid erkennen en hoopt op terugbetaling. In afwachting daarvan waarschuwt hij met zijn getuigenis de duizenden particulieren die dagelijks hun auto verkopen op platforms zoals Le Bon Coin.