Steeds meer mensen kiezen voor minimalisme als het gaat om het meenemen van hun betaalmiddelen.
Papiergeld wordt in sommige samenlevingen minder vaak gebruikt dan vroeger. Hoewel de portemonnee en de portemonnee nog steeds aanwezig zijn in het dagelijks leven, geven steeds meer mensen de voorkeur aan een andere optie voor het meenemen van hun kaarten.
Het gaat om de slimme kaarthouder, een innovatie waarmee je je kaarten en documenten eenvoudig kunt meenemen. Het is een minimalistische optie, in een context waarin verschillende sectoren inzetten op deze eigenschap.
Een praktisch alternatief voor het meenemen van kaarten en documenten
Met de ontwikkeling van digitale platforms en de evolutie van betaalmethoden wordt er minder vaak contant geld gebruikt dan in het verleden. Door deze processen te vereenvoudigen, veranderen ook de gewoonten van mensen.
Tegenwoordig gebruiken miljoenen mensen een slimme kaarthouder om hun creditcards, debetkaarten of toegangskaarten en persoonlijke documenten mee te nemen. Het doel van deze uitvinding, die in vergelijking met andere nog vrij recent is, is om een functioneel en compact alternatief te bieden.
Enkele kenmerken van de huidige modellen zijn:
- Diversiteit in materialen: er zijn opties verkrijgbaar in leer, aluminium, roestvrij staal, koolstofvezel, stof of ballistisch nylon, ABS-kunststof of polycarbonaat.
- Opslagcapaciteit: afhankelijk van het materiaal en de grootte kunnen ze tussen de 2 en 12 kaarten bevatten.
- Technologische ontwikkeling: er zijn modellen met RFID-beveiligingstechnologie. Deze beschermt de kaarten tegen radiofrequentiegolven waarmee de gegevens van de kaarten kunnen worden geïdentificeerd en verzonden.
- Comfort: slimme kaarthouders zijn meestal tussen de 6 en 7 centimeter breed. Ze zijn meestal tussen de 9 en 10 centimeter hoog en tussen de 0,5 en 1,5 centimeter dik (lege ruimte).
Dit minimalistische ontwerp is gemiddeld al zo’n tien jaar aan een gestage groei bezig. Volgens rapporten van merken zoals Secrid, gevestigd in Nederland, zijn er sinds 2009 meer dan 9 miljoen pasjeshouders verkocht. Een trend die in opkomst is, hand in hand met de technologische evolutie op het gebied van betaalmethoden.