Duizenden automobilisten die met diesel rijden, kunnen geld terugkrijgen. Ontdek hoe en waarom in dit artikel.
In de loop der tijd is AdBlue voor veel automobilisten een bron van stress geworden. Na dure en herhaalde pechgevallen lijkt er nu echter een oplossing in zicht. Autofabrikant Stellantis heeft namelijk zijn compensatieprogramma uitgebreid en biedt nu echte financiële verlichting. We leggen u alles uit.
AdBlue, een echte bron van stress
AdBlue is een vloeistof die bestaat uit gedemineraliseerd water en zeer zuivere ureum. Deze vloeistof wordt in de uitlaatgassen gesproeid en zet tot 85 % van de stikstofoxiden (NOx) om in waterdamp en onschadelijke stikstof. Deze technologie is onmisbaar geworden om dieselvoertuigen aan de Europese normen te laten voldoen.
Meer bepaald de Euro 6-norm die sinds september 2014 van kracht is. Dit systeem blijkt echter kwetsbaar te zijn. Veel automobilisten hebben waarschuwingsberichten ontvangen die een storing in het AdBlue-systeem melden. Vaak volgt dan een kilometerteller die aftelt tot het voertuig niet meer kan worden gestart.
Dit kan te wijten zijn aan kristallisatie van ureum bij lage temperaturen, defecte sensoren, verstopte injectoren of een defecte pomp. Hoe dan ook, dit leidt meestal tot een immobilisatie van het voertuig. Om nog maar te zwijgen van de reparatiekosten, die volgens UFC-Que Choisir tot meer dan 1.500 euro kunnen oplopen.
Krijgen automobilisten binnenkort een vergoeding?
Onder druk van de Europese Commissie en herhaalde acties van consumentenorganisaties heeft de Stellantis-groep besloten zijn programma voor de dekking van defecten aan het AdBlue-systeem uit te breiden tot de hele Europese Unie. Deze regeling, die aanvankelijk in Italië werd getest, betekent een belangrijke stap voorwaarts.
Concreet krijgen automobilisten die rijden in dieselvoertuigen die tussen januari 2014 en augustus 2020 zijn geproduceerd, een uitgebreide dekking. Als uw auto minder dan 5 jaar oud is en minder dan 150.000 kilometer op de teller heeft, verbindt Stellantis zich ertoe 100% van de kosten van defecte onderdelen voor zijn rekening te nemen.
Voor oudere voertuigen, tussen 5 en 8 jaar oud en nog steeds met een kilometerstand van maximaal 150.000 km, varieert de vergoeding voor onderdelen van 30% tot 90%. Het percentage hangt af van de leeftijd en de exacte kilometerstand van het voertuig. Voor de arbeidskosten hebben de verantwoordelijken een forfaitaire vergoeding van 30 euro voorzien.
Automobilisten: wat kunnen ze verwachten?
Het grote nieuws van dit programma is het terugwerkende karakter ervan. Als u sinds januari 2021 al een reparatie aan het AdBlue-systeem hebt moeten betalen, komt u mogelijk in aanmerking voor een forfaitaire terugbetaling. Hiervoor heeft Stellantis een online platform gelanceerd dat sinds 16 januari 2025 beschikbaar is op zijn website.
Nog opmerkelijker is dat Stellantis zich ook engageert in geval van herhaling. Als zich binnen 24 maanden of 50.000 km na de eerste reparatie een tweede storing van het AdBlue-systeem voordoet, zal de constructeur alle kosten, onderdelen en arbeid volledig dekken. Let wel, want automobilisten die in aanmerking komen, moeten aan een voorwaarde voldoen.
De eerste reparatie moet namelijk verplicht worden uitgevoerd in een door de fabrikant erkende garage, met een factuur als bewijs. Bewaar dus al uw bewijsstukken zorgvuldig. Deze beslissing van Stellantis, die wordt toegejuicht door UFC-Que Choisir, dat zich sinds 2022 hiervoor heeft ingezet, zou wel eens een precedent kunnen scheppen en andere fabrikanten kunnen aanzetten tot soortgelijke maatregelen.
Voor meer informatie over deze nieuwe maatregelen kunnen automobilisten een afspraak maken bij hun dealer.