Volvo lanceert een nieuwe veiligheidsgordel, 65 jaar na de eerste

Als uitvinder van de driepuntsveiligheidsgordel in 1959 heeft Volvo zijn innovatie zien uitgroeien tot een wereldstandaard. In zijn toekomstige EX60 onthult de Zweedse fabrikant een nieuwe generatie, intelligente en multi-adaptieve gordels. Wij ontdekten hem in Göteborg, in het hart van het testcentrum waar Volvo zijn nieuwe technologieën voor verkeersveiligheid test.

Het is een belangrijke innovatie, het echte startpunt voor een hele nieuwe onderzoeksafdeling. De bekende driepuntsgordel is afkomstig van Volvo. Sinds de introductie in 1959 heeft de Zweedse fabrikant naar schatting meer dan een miljoen levens gered. Het merk is een referentie geworden op het gebied van verkeersveiligheid. Sindsdien is er bijna elk decennium wel iets nieuws op het gebied van bescherming in auto’s bijgekomen. Hier zijn slechts enkele mijlpalen in de geschiedenis van het merk:

  • 1972: naar achteren gericht autostoeltje
  • 1978: verhogingskussen
  • 1994: zijairbag
  • 1998: whiplashbescherming
  • 2002: koprolbescherming
  • 2003: dodehoekdetectie
  • 2008: eerste werkzaamheden aan noodremmen
  • 2014: bescherming tegen onbedoeld verlaten van de weg

De afgelopen tien jaar is Volvo nieuwe systemen blijven integreren, maar nu gaat het steeds vaker om bewaking, zowel op de weg als in de auto. Om deze nieuwe indringende camera’s te begrijpen, moesten we mensen geruststellen en een weg vooruit vinden. In 2016 deed de Zweedse autofabrikant precies dat en kondigde een doelstelling aan van nul doden of ernstig gewonden in Volvo’s tegen 2020. Het ultieme doel voor een merk dat beweert voorop te lopen als het gaat om verkeersveiligheid.

Helaas heeft de realiteit het overgenomen en heeft de race om een einde te maken aan ernstige ongevallen plaats moeten maken voor een andere: die van elektrificatie op volle snelheid. In 2018 stelde Volvo zichzelf tot doel om tegen 2025 50% elektrische auto’s in zijn verkoopmix te hebben. In een poging om het van twee kanten te krijgen, sloeg het merk opnieuw de plank mis. Of het nu gaat om nul doden of een miljoen elektrische auto’s op de weg, het zal langer duren.

Een “multi-adaptieve” intelligente gordel bij Volvo

In 2026 zal een innovatie op het gebied van veiligheidsgordels een nieuw hoofdstuk inluiden, namelijk dat van adaptieve bescherming, die zich richt op gegevens die in realtime worden geregistreerd, zowel op de weg als in de cabine van het voertuig. Na de introductie van een bewakingssysteem voor de bestuurder in 2023, wilde Volvo zijn nieuwe sensoren in het passagierscompartiment en aan de buitenkant benutten om zijn veiligheidsgordels intelligenter te maken.

Volgend jaar, bij de lancering van de nieuwe EX60, wordt een ‘multi-adaptieve’ gordel aan het gamma toegevoegd. Concreet betekent dit dat het systeem nog verder kan worden aangepast aan het type aanrijding en het type passagier. Of het nu gaat om de grootte, vorm of positie van de passagier, de gordel past zich aan de situatie aan. De verandering zit in de software, maar ook in de hardware, met een nieuwe gordelspanner met veel meer standen – van 3 variaties op Volvo’s nieuwste modellen, naar een totaal van 11.

“Het nieuwe gordelsysteem heeft een functie die load limiting wordt genoemd. Als je een ongeluk krijgt, wordt eerst de box waarin het oprolmechanisme zit geactiveerd om je borst aan te spannen. Wanneer de botsing vervolgens plaatsvindt en je lichaam naar voren wordt geslingerd, neemt de kracht op je borstkas toe. Voordat deze kracht te groot wordt, begint de veiligheidsgordel op een gecontroleerde manier los te laten”, vertelde werktuigbouwkundig ingenieur Fredrik Heurlin, die aan het project werkte, aan 01net.com.

Twee belangrijke situaties illustreren de noodzaak om de veiligheidsgordel aan te passen aan elk postuur.

Aan de ene kant is er het geval van corpulente mensen: de belangrijkste uitdaging is om de steun te vergroten om het lichaam effectief af te remmen en te voorkomen dat het te ver naar voren beweegt. Aan de andere kant is het bij mensen met een kleinere lichaamsbouw niet de bedoeling om de remkracht te verhogen, maar eerder om de spanning op een meer uitgesproken manier weg te nemen, om te profiteren van de ruimte tussen het lichaam en het dashboard en zo de druk op een kwetsbaarder skelet te beperken.

Naast het monitoren van de inzittenden aan boord via de camera’s, zal het nieuwe systeem zich ook richten op de buitenkant. Hoewel de botsingen anders zijn, zal de gordel anders moeten worden gebruikt. Een frontale botsing is niet hetzelfde als een botsing van opzij. Hetzelfde geldt voor een koprol. Op dit punt verwacht Volvo nog steeds nieuwe ontdekkingen te doen dankzij de gegevens die het heeft verzameld en geanalyseerd. In de loop van de tijd zullen updates op afstand worden aangeboden om deze multi-adaptieve gordel te verbeteren.

Data, de veiligheidsgordel van de toekomst

De ontwikkeling van deze nieuwe multi-adaptieve gordel is niet nieuw. De ontwikkeling begon bijna tien jaar geleden, in 2016, en zal vier jaar later, in 2020, worden afgerond. Ingenieur Fredrik Heurlin legde ons uit dat het enige wat Volvo nodig had, het vinden van de koets was: een auto uitgerust met voldoende sensoren en een boordcomputer die de gegevens kan analyseren om het gedrag van de nieuwe veiligheidsgordels aan te passen. De toekomstige EX60, gebaseerd op een 800-volt SP2-platform, zal ideaal zijn. Deze wordt volgend jaar uitgebracht.

Zonder deze gegevens zou de multi-adaptieve gordel niets zijn. In Göteborg, in het veiligheidscentrum dat nu zijn 25e verjaardag viert, zag Åsa Haglund, het hoofd van het centrum, het als “een belangrijke stap voorwaarts voor de veiligheid van auto’s”. In een interview met 01net.com verklaarde ze dat “gegevens de veiligheidsgordel van morgen zijn. Het heeft een enorm potentieel om het doel van nul verkeersdoden in Volvo dichterbij te brengen. En de nieuwe multi-adaptieve veiligheidsgordel illustreert ons vermogen om gegevens in realtime te benutten.”

Meer en meer bestuurdersmonitoring

In 2019, toen Håkan Samuelsson zijn eerste termijn als CEO van Volvo voortzette, maakte hij een verwijzing naar George Orwell en zijn roman 1984. Door de integratie van een nieuw systeem voor het detecteren van dronken rijden aan te kondigen. Misschien zien de mensen ons als ‘Big Brother’,“zei hij, ”maar als het levens redt, dan is het dat waard. Sindsdien is het monitoren van bestuurders geïntensiveerd. In 2024 introduceerde de EX30 de detectie van onoplettendheid, wanneer de bestuurder te lang van de weg weg kijkt.

De veiligheidsuitrusting zet de privacy aan boord en het gevoel van vrijheid op losse schroeven. Nu de veiligheidsgordel wordt toegevoegd aan de lijst van apparatuur die zal worden ondersteund door camera’s, is het moeilijk voor te stellen dat Volvo aankondigt dat het onmogelijk zal zijn om de auto te starten als de veiligheidsgordel niet vastzit. “Dit zijn discussies die al heel lang gaande zijn in de industrie. Het is altijd moeilijk om de balans te vinden tussen hoe ver we moeten controleren en hoe ver we moeten beperken”, gaf ingenieur Fredrik Heurlin toe aan 01net.com.

Alleen kunstmatige intelligentie zal het mogelijk maken om te profiteren van gegevens zonder te veel gegevens te verzamelen via camera’s. In een presentatie van Zenseact, een partner van Volvo, vertelde professor Erik Coelingh aan 01net.com dat de trend was om “levensechte sequenties van ongeveer tien seconden te gebruiken via alle sensoren van het voertuig en vervolgens de scenario’s aan te passen door nieuwe versies te genereren met behulp van AI”. Op deze manier kan elke levensechte scène worden opgedeeld in duizenden versies om het veiligheidssysteem te trainen voor elk type variatie in een enkele situatie.

Maar we mogen de basis, de veiligheidsgordel, niet vergeten,” benadrukte Fredrik Heurlin. Achter alle nieuwe innovaties van Volvo en de rest van de auto-industrie, “is de veiligheidsgordel, ook al is hij 65 jaar oud, nog steeds het belangrijkste veiligheidselement in het voertuig”. En je hoeft alleen maar naar de cijfers van verkeersdoden te kijken om dat te zien. Een paar dagen voordat we naar Göteborg en het veiligheidscentrum van Volvo vlogen, onthulde een rapport van het ONISR een alarmerend cijfer: in de Franse overzeese departementen droeg meer dan 50% van de verkeersslachtoffers vorig jaar geen gordel.